Fotografie
Despre subiect
Mircea Gherase    2012-03-24  [0 com.] >>>
Despre subiect în fotografie
Andrei Nacu    2012-01-25  [0 com.] >>>
Despre Subiect
Bogdan Meseșan    2011-12-18  [0 com.] >>>
Subiectul şi retorica clişeului
Bogdan Croitoru    2011-11-12  [0 com.] >>>
Despre Subiect
Voicu Bojan    2011-08-20  [0 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Horia Tudor    2011-05-01  [0 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Egyed Ufó Zoltán    2011-04-07  [4 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Gicu Șerban    2011-01-07  [1 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Voicu Bojan    2010-12-08  [1 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Andrei Nacu    2010-10-18  [1 com.] >>>
Şcoala de fotografie documentară Oskar
Egyed Ufó Zoltán    2010-02-04  [14 com.] >>>
Weegee. The Famous?
Voicu Bojan    2009-11-25  [0 com.] >>>
René Burri – un extraterestru
Voicu Bojan    2008-11-03  [6 com.] >>>
Parr. Martin Parr.
Voicu Bojan    2008-05-23  [1 com.] >>>
Discuţie cu Cristina Liberis
Egyed Ufó Zoltán    2008-01-23  [1 com.] >>>
Editorial - Prietenii mei
Egyed Ufó Zoltán    2007-06-23  [0 com.] >>>
Interviu cu Alexandru Paul
Gicu Şerban    2007-06-23  [0 com.] >>>
Editorial - fotografiile lui Mitică
Gicu Şerban    2007-03-31  [0 com.] >>>
Interviu cu Florin Bobu
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-31  [1 com.] >>>
Kickbox
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-18  [3 com.] >>>
Albumul Taberei de la Bistriţa
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-04  [1 com.] >>>
Editorial – Viaţa, Borcanele şi Fotografia
Gicu Serban    2007-02-03  [0 com.] >>>
Interviu cu Silviu Petrovan
Egyed Ufó Zoltán    2007-02-06  [0 com.] >>>
Top 11 întrebări fotografice mioritice ale anului 2006
Egyed Ufó Zoltán    2007-01-21  [0 com.] >>>
Bucureştiul înainte de aderare
Egyed Ufó Zoltán    2007-01-20  [0 com.] >>>

Despre subiect în fotografie


Subiectul reprezintă pentru o fotografie acel ceva despre care se spune un anumit lucru, care arată despre cine sau despre ce se vorbește în acea imagine. Subiectul ar trebui să răspundă la întrebările: ce/cine?, despre cine/ce?

Cred că subiectul pentru o fotografie sau pentru un proiect fotografic poate fi absolut orice. Atât subiectele “materiale” (oameni, lucruri, evenimente), cât și cele “imateriale” (sentimente, stări, noțiuni abstracte) pot avea diverse soluții vizuale, ce depind de motivația, imaginația și creativitatea fotografului.

De ce alegem să fotografiem un subiect și nu altul? Asta cred că depinde de motivul pentru care cineva fotografiază, în general. Această motivație cred că este esențială, fiind practic prima etapă a fotografiei, de care depind toate etapele urmatoare. Dacă vrei faimă, îți alegi un anumit tip de subiect, care să fie potrivit publicului tău țintă, dacă vrei bani, un alt tip de subiect, care s-ar putea vinde foarte bine, iar dacă vrei să folosești fotografia ca un mijloc prin care să descoperi și să ințelegi aspecte ale lumii care te înconjoară, probabil că ai să fotografiezi subiecte în strânsă legătură cu ceea ce te interesează, și așa mai departe. Bineînțeles, același subiect, poate fi tratat foarte diferit de diverși fotografi, tocmai din cauza diferențelor de motivație interioară, ce le dă energie acestora să apese pe buton.

De această alegere a subiectelor suntem mai mult sau mai puțin constienți, acest lucru fiind și în funcție de cât de sinceri suntem cu noi înșine. Aici, cred că ar trebui să intervină conștiința, prin asumarea alegerii subiectului, a modului în care acesta este tratat și a punctului de vedere avut. Apoi, odată avut rezultatul final (fotografia/seria de fotografii), ar trebui să putem aprecia dacă este, sau nu, ceea ce vrem să spunem/arătăm/demonstrăm, daca e sau nu e potrivit motivației noastre, dacă are sau nu are sanșe să ne ajute să obținem ce vrem de la fotografie.

Ar trebui să fim conștienți că odată cu publicarea unei fotografii/serii terminăm de  gândit și așezat toate piesele ale acestui mic mecanism, care este fotografia și care, dorim să funcționeze pentru a ne îndeplini motivațiile. De acum însă nu mai deținem controlul și devenim în acestă poveste, din creatori activi, în spectatori, acum jocul nu mai este la noi, ci la publicul tinta, la privitori.

Aici intervine iarăși, cred, relativitatea și subiectivismul. Dacă luăm o fotografie, și o arătăm mai multor oameni, e posibil ca fiecare să considere că altceva reprezintă subiectul fotografiei. Cum identificăm subiectul într-o imagine? Cum o descifrăm și cum o interpretăm? Toate acestea depind de cultură, bagajul informațional, context, interese, starea în care ne aflăm, și multe altele. Asta nu înseamnă că multe subiecte nu pot fi evidente și imaginile vor fi citite aproape în același fel de mai mulți oameni, însă cred că exista o relativitate a oricarei fotografii de a fi descifrată în nenumărate feluri. Orice imagine, deși înfățișează modul fotografului de a vedea lucrurile, percepția, aprecierea si identificarea subiectului unei imagini depind până la urmă de fiecare privitor și de interpretarea acestuia.

În concluzie, cred că alegerea unui subiect în fotografie ar trebui să însemne pentru fiecare, de fapt, o conștientizare, o acceptare și o asumare a ceea ce își dorește să obțină de la fotografie în general.

© Andrei Nacu
2012-01-25

 

Oskar Blog
   Schimbați linkul! >>>
   Concurs proiecte fotografice >>>

Galerie
   Un revelion >>>
   Gospodarul izolat >>>

Linkuri recomandate
   Un bun exemplu despre ce mai poate >>>
   Petruț Călinescu a docume >>>

Pentru a putea inscrie comentarii pe Oskar este necesara autentificarea.