Fotografie
Despre subiect
Mircea Gherase    2012-03-24  [0 com.] >>>
Despre subiect în fotografie
Andrei Nacu    2012-01-25  [0 com.] >>>
Despre Subiect
Bogdan Meseșan    2011-12-18  [0 com.] >>>
Subiectul şi retorica clişeului
Bogdan Croitoru    2011-11-12  [0 com.] >>>
Despre Subiect
Voicu Bojan    2011-08-20  [0 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Horia Tudor    2011-05-01  [0 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Egyed Ufó Zoltán    2011-04-07  [4 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Gicu Șerban    2011-01-07  [1 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Voicu Bojan    2010-12-08  [1 com.] >>>
Despre natura ficţională a fotografiei. Caz particular: fotografia documentară
Andrei Nacu    2010-10-18  [1 com.] >>>
Şcoala de fotografie documentară Oskar
Egyed Ufó Zoltán    2010-02-04  [14 com.] >>>
Weegee. The Famous?
Voicu Bojan    2009-11-25  [0 com.] >>>
René Burri – un extraterestru
Voicu Bojan    2008-11-03  [6 com.] >>>
Parr. Martin Parr.
Voicu Bojan    2008-05-23  [1 com.] >>>
Discuţie cu Cristina Liberis
Egyed Ufó Zoltán    2008-01-23  [1 com.] >>>
Editorial - Prietenii mei
Egyed Ufó Zoltán    2007-06-23  [0 com.] >>>
Interviu cu Alexandru Paul
Gicu Şerban    2007-06-23  [0 com.] >>>
Editorial - fotografiile lui Mitică
Gicu Şerban    2007-03-31  [0 com.] >>>
Interviu cu Florin Bobu
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-31  [1 com.] >>>
Kickbox
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-18  [3 com.] >>>
Albumul Taberei de la Bistriţa
Egyed Ufó Zoltán    2007-03-04  [1 com.] >>>
Editorial – Viaţa, Borcanele şi Fotografia
Gicu Serban    2007-02-03  [0 com.] >>>
Interviu cu Silviu Petrovan
Egyed Ufó Zoltán    2007-02-06  [0 com.] >>>
Top 11 întrebări fotografice mioritice ale anului 2006
Egyed Ufó Zoltán    2007-01-21  [0 com.] >>>
Bucureştiul înainte de aderare
Egyed Ufó Zoltán    2007-01-20  [0 com.] >>>

Despre subiect


Dacă la primul behăit a lui Dolly, oaia clonată, întreaga comunitate științifică a fost dată pe spate de
irefutabilitatea faptului behăi deci exist, fotografiei i-a trebuit ceva timp pentru a demonstra că
poate cu ajutorul camerei obscure să cloneze realitatea și să o transforme în ceva repetabil vizual. În
ambele cazuri lumea a fost interesată de experimentul științific mai mult decât rezultatul în sine, cu
alte cuvinte Dolly putea nimeri usor într-o tavă de gospodină pricepută dacă nu era să fie Dolly cea
clonată, iar în cazul fotografiei lumea nu era interesată neapărat de ce vroia ea să spună, de
subiectul fotografiei, ci mai degraba de faptul că exista, că fixa permanent Imaginea Naturii doar cu
ajutorul luminii.

În acest sens lucrurile nu s-au schimbat prea mult de atunci și în prezent există întregi comunități de
fotografi și privitori ce se prosternează în fața Fotografiei, făra a acorda niciun fel de interes
detaliilor care-i dau sens. Aș putea duce lucrurile mai departe spunînd că orice fotografie are sens
fără niciun fel de artificiu sau recuzită adițională, că orice fotografie are un subiect și un număr
limitat de admiratori. Pentru mulți dintre noi, important nu este subiectul unei fotografii, ci
încărcătura ei emoțională, iar fotografia ca și clonă a realității, are această caracteristică intrinsecă.
O bunică ce nu și-a văzut nepotul niciodată va aprecia orice fotografie cu el, indiferent de cât de
bine sau nu e redat subiectul, în schimb aceași bunică dacă petrece mai mult timp cu nepotul ei și îi
comandă niște fotografii, va fi mult mai atentă la detalii și la perfecțiunea execuției. Implicarea
emoțională în ambele cazuri este oarecum identică, ceea ce le diferențează este durata de timp
petrecută cu subiectul, felul în care cineva ajunge să cunoască un subiect anume.

Dacă ar fi să definesc subiectul în fotografie m-aș gândi mai degrabă la ceva fluid asemenea unui
gând trecător, puțin dulceag și cu un ușor gust de cafea cu lapte, decât la un obiect material
delimitat de contururi clare. Mai degrabă ceva ce se mulează pe cultura privitorului, pe experiența
sa vizuală și de viață, un ceva dinamic ce-și schimbă trăsăturile odată cu timpul.

Luînd ca exemplu fotografia lui Daguerre cu Bulevardul Bisericii, un arhitect din ziua de azi va fi
fascinat probabil de felul în care arătau cladirile de pe acel bulevard acum 160 de ani, un peisagist
se va uita cu uimire la tipul de copaci care se plantau pe bulevard atunci și probabil un fotograf va
fi mulțumit de faptul că fotografia are totuși subiect. Astfel că îmi este greu să definesc subiectul
într-o fotografie, eventual pot să mă gândesc la subiectul meu din fotografia respectivă. Mergînd
mai departe, în cadrul unui proiect fotografic atunci când ne alegem un subiect pentru proiectul
respectiv, în fiecare fotografie vom vorbi despre același subiect din alt unghi, fiecare fotografie va fi
un detaliu al subiectului mare, substituindu-se acestuia, astfel ca subiectul unei fotografii
individuale va da acesteia greutate mai mare sau mai mică în funcție de relația cu subiectul
proiectului. De fapt ceea ce de multe ori mă interesează într-o fotografie sunt detaliile care compun
subiectul, ele îi conferă acestuia greutate, îl fac să vorbească.

Dacă ar trebui să spun ceva repede legat de clonare, cu siguranță aș spune oaie și asta pentru că am
vazut nenumărate fotografii a căror subiect era Dolly, oaia noastra clonată...până la urmă subiectul e
totul.

© Mircea Gherase
2012-03-24

 

Oskar Blog
   Schimbați linkul! >>>
   Concurs proiecte fotografice >>>

Galerie
   Un revelion >>>
   Gospodarul izolat >>>

Linkuri recomandate
   Un bun exemplu despre ce mai poate >>>
   Petruț Călinescu a docume &g